اهمیت امنیت مرکز تلفن ابری

امنیت مرکز تلفن ابری

امروزه استفاده از فضای ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات و یا انتقال اطلاعات رواج بسیاری یافته است. مرکز تلفن ابری یکی از انواع روش‌های استفاده از سیستم تلفن نسل جدید است که در آن از فضای کلود استفاده شده و نیازی به راه اندازی سرور و استفاده از سخت افزار خاصی نیست و صرفا استفاده از اینترنت کافی است. امنیت مرکز تلفن ابری (Cloud PBX) از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اطلاعات حساس کاربران و سازمان‌ها در این مراکز ذخیره می‌شود. در ادامه، به برخی از موارد مهم در امنیت مرکز تلفن ابری اشاره می‌کنیم.

تهدیدهای مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن ابری تشکیل شده از یک خط تلفن اینترنتی و یک فضای اشتراکی برای دسترسی به سرور مرکزی است. قاعدتا دسترسی به این سرور از طریق اینترنت باید کاملا استاندارد و مهندسی شده باشد تا امنیت مرکز تلفن ابری تأمین شود. یک مرکز تلفن ابری می‌تواند از سمت عوامل مختلفی تهدید شود. حملاتی که به منظور جاسوسی برروی ارتباطات و فعالیت‌های کاربران و پرسنل شما انجام می‌شود تا اطلاعات حساس دزدیده شود. حملاتی که به منظور نفوذ و آسیب به مرکز تلفن ابری انجام می‌شود تا با تخریب سیستم، عملکرد مجموعه شما را تضعیف کند. همچنین دسترسی غیرمجاز به خدمات مرکز تلفن که برای شرکت مصرف کننده و ارائه دهنده مرکز تلفن اینترنتی مخرب است. درنتیجه، باید برای تمامی این موارد اقدامات امنیتی استانداردی پیش‌بینی و تعبیه شود.

روش‌های حفظ امنیت مرکز تماس ابری

به عنوان یک شرکت اگر در طول روز تماس‌های ورودی و خروجی زیادی دارید قطعا نگران هک شدن و نفوذ به تماس‌های خود خواهید بود. علاوه بر جنبه‌های امنیتی، نفوذ به سیستم تلفنی ضرر و زیان مالی درباره تراکنش‌ها، اعتبار خط و این قبیل مسائل را نیز در پی دارد. امنیت مرکز تلفن ابری با استفاده از پروتکل‌های همچون TLS، SSL و AES می‌تواند فراهم شود. همچنین، اقدامات دیگری در جهت حفظ امنیت مرکز تلفن اینترنتی انجام می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

1- رمزنگاری اطلاعات: اطلاعات مرکز تلفن ابری باید با استفاده از رمزنگاری قوی محافظت شوند. این شامل رمزنگاری ارتباطات VoIP، رمزنگاری داده‌های ذخیره شده، و رمزنگاری اطلاعات حساس مانند رمز عبورها و اطلاعات کاربری است.

2- احراز هویت: سیستم‌های احراز هویت قوی برای اطمینان از اینکه فقط افراد مجاز به دسترسی به سیستم دارای مجوز هستند باید به‌کار گرفته شود. این شامل استفاده از روش‌های احراز دو مرحله‌ای مانند اس‌ام‌اس، تأیید هویت با استفاده از توکن‌های امنیتی و سیستم‌های تشخیص تهدید مبتنی بر شناسه است.

3- مانیتورینگ و لاگ‌ها: نظارت دائمی بر فعالیت‌های مرکز تلفن ابری و ثبت لاگ‌های کامل از این فعالیت‌ها امنیت مرکز تلفن ابری را بالاتر برده و امکان تشخیص و پیشگیری از حملات را فراهم می‌کند. این شامل ثبت و نگهداری لاگ‌های دسترسی، لاگ‌های فعالیت کاربران و رویدادهای سیستمی می‌شود.

4- به‌روزرسانی و پچ‌های امنیتی: سیستم‌های مرکز تلفن ابری باید به‌روز و پچ‌های امنیتی مرتباً اعمال شوند تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدید را برطرف کنند و از حملات جلوگیری شود.

5- پیکربندی درست: پیکربندی صحیح سیستم‌های مرکز تلفن ابری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این شامل تنظیمات دسترسی، فایروال‌هایی همچون SBC و سیاست‌های امنیتی صحیح است.

6- آموزش و آگاهی کاربران: آموزش کاربران در مورد مسائل امنیتی مربوط به استفاده از سیستم مرکز تلفن ابری بسیار اساسی است. کاربران باید آگاهی کاملی از روش‌های محافظتی مانند رمزنگاری اطلاعات، احراز هویت قوی و اطلاعاتی درباره تهدیدهای امنیتی داشته باشند.

7- بررسی و آزمون امنیتی: انجام بررسی‌های امنیتی و آزمون‌های نفوذ به صورت دوره‌ای برای ارزیابی وضعیت امنیتی سیستم مرکز تلفن ابری و شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و مسائل امنیتی پنهان است.

در آخر

شرکت تلینا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های ارائه دهنده مرکز تلفن ابری، طی سالها تحقیق و توسعه نرم‌افزار توانست از بهترین زیرساخت‌ها در جهت ارائه مرکز تلفن اینترنتی استفاده کند. همچنین استفاده از قوی‌ترین فایروال ضد نفوذ در ساختار مرکز تلفن ابری یعنی SBC یکی از پایدارترین سیستم‌های ابری را فراهم ساخته است. به این ترتیب علاوه بر حفظ امنیت مرکز تلفن ابری، یک سیستم پایدار و با کیفیت را به مشترکین و مصرف‌کننده ارائه خواهد داد.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *