آنچه باید از هک سیستم تلفنی ویپ VoIP بدانید

هک تلفن ویپ VoIP

امروزه بسیاری از اخبارهای حملات سایبری از تمامی منابع سازمان ها، شرکت های کوچک و اطلاعات شخصی افراد در دسترس هکر هستند به گوشمان می رسد. در این مقاله امروز می خواهیم درباره انواع حملات هک تلفن ویپ VoIP، روش های پیشگیری از حملات سایبری تمامی منابع سازمان، شرکت های کوچک و بزرگ و اطلاعات شخصی افراد در دست هک شدن هستند بپردازیم.

هیچ کس علاقه ندارد تا اطلاعات شخصی و آرشیو شده اش توسط اشخاص دیگر تحت نظر و بررسی قرار گیرد. یکی از مواردی که هکرها به اطلاعات و سیستم شما نفوذ می کنند به دلیل عدم آگاهی شما است. برای مثال خبرهای زیادی در زمینه های دزدی از درگاه های بانکی شنیده اید. همه موارد به دلیل عدم آگاهی شخص از درگاه های بانکی است که سرقت از اطلاعات کاربر و حساب بانکی صورت می گیرد.

یکی از زمینه های مهم که هکر ها می توانند در آن نفوذ کنند اطلاعات آرشیو شده سازمان ها و شرکت ها است که بدون توجه و استفاده نکردن از فایروال ها و سرویس هایی که در نتیجه باعث محافظت اطلاعات محرمانه شما شود موجب می شود تا سرویس های شبکه از کار بیفتد و … که باعث روبرو شدن با خسارات جبران ناپذیری هم از لحاظ مالی و هم از دست دادن اعتماد مشتریان سازمان خواهد شد.

یکی از شایع ترین هک تلفن ویپ VoIP، می توان به سو استفاده از خط تلفن اشاره کرد. برای مثال بعد از هک شدن مرکز تلفن ابری به طور معمول توسط کشورهای خارجی صورت می گیرد، یک ترانک به سوی سرور خود و یا یک کانال داخلی روی سرور مورد هدف می سازد و خارج از شبکه رجیستر می شوند و خطوط تلفنی را به عنوان یک کریکر می فروشند نتیجه همه این موارد منجر به هزینه های بسیار زیاد قبوض تلفن خواهد شد.

یکی دیگ ر از عواقب هک تلفن ویپ VoIP، شنود مکالمات تلفنی است. در اینجا هکر میان 2 مکالمه کننده قرار گرفته و تمامی صداها و داده ها، سیگنال هایی که در حال رد و بدل هستند را شنود می کند. که این موضوع در سازمان های بزرگ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هکرها چگونه سرور های ویپ را ردیابی و مورد هدف قرار می دهند موفق به هک تلفن ویپ VoIP؟

سوالی که در ذهن شما پیش می آید، اینکه هکر چگونه شرکت ها و سازمان های کوچک و بزرگ را آن هم در یک کشور خارجی دیگر پیدا می کنند. باید این را بگویم که حملات سایبری 2 نوع است.

  • مستقیم
  • تصادفی

در روش اول هکر ها با استفاده از نرم افزار های اسکن پورت، پورتها را در یک رنج IP اسکن، شناسایی کرده و فرد هکر اقدام به هک تلفن ویپ VoIP می کند. این نرم افزار ها هم به صورت فایل اجرایی و همچنین به صورت آنلاین هستند.

اما در روش دوم، هکر سیستم مورد نظر (هدف) را از قبل شناسایی کرده و زمانی را صرف جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش های مختلف می کند و بعد از طی کردن این مراحل شروع به حمله به سیستم تلفنی هدف خود را خواهد کرد.

اهمیت آگاهی از حملات هک تلفن ویپ VoIP

آگاهی از هک تلفن ویپ VoIP از اهمیت ویژه ای برخوردار است که هر متخصص ویپ باید نسبت به این حملاتی که در کمین هستند، آگاهی داشته باشد. زمانی که شما در بستر اینترنت عمومی می شود باید منتظر حملاتی همچون اسپوفینگ یا بروت فورس باشید. اگر بخواهم واضح تر بیانش کنیم، یعنی زمانی که فایروال های خود را کانفیگ نکرده و پورت های خود را مدیریت نکرده باشید حملاتی همچون درب پشتی، خارج شدن سرویس ها و یا هر نوع حملات دیگری از هر پورت در انتظار شما است. برای مثال اگر از بسته های انتقال مدیا محافظت نشده است باید منتظر افشا و شنود مکالمات خود باشید.

اگر هیچ ترفند روی سیگنالینگ خود انجام نداده اید باید منتظر دریافت قبض های تلفنی نجومی برای سازمان خود باشید. بنابراین آگاهی از حملات سایبری این امکان را برای شما فراهم می سازد تا بتوانید اطلاعات خود را در مقابل مهاجمان محافظت کنید. البته باید این را هم مورد توجه داشته باشید که هیچ گاه نمی توان امنیت را به صورت کامل برای اطلاعات سازمان خود داشت اما می توان روش های پیشگیری اعمال کرد که کار مهاجم یا هکر را دشوار و از ادامه کار خود منصرف می کند.

معرفی انواع حملات سایبری در هک تلفن ویپ VoIP

Backdoor

در این نوع از حملات هکر یا مهاجم خود را از طریق مختلفی به اصطلاح درب پشتی به داخل شبکه می رساند و حمله از داخل شبکه را شروع می کند. این نوع حملات معمولا از طریق حفره های امنیتی تجهیزاتی که در لبه شبکه وجود دارد صورت می گیرد. یکی از همین روش ها ایجاد Backdoor یا همان درب پشتی ورود به شبکه های داخلی با همکاری ناخواسته خود کاربران سازمان انجام می گردد.

به طور مثال کاربران به طور ناخواسته روی یکی از عکس هایی در ایمیل به همراه یک لینک آلوده است کلیک کرده و باعث ایجاد یک درب پشتی در شبکه مورد هدف باز می شود.

Spoofing

در این مورد کاربر خود را به عنوان یک کاربر مجاز در شبکه ظاهر می کند در نتیجه سرور به این کلاینت اعتماد کرده و اطلاعات های سرور و سیستم را در میان مهاجم رد و بدل می کند. جعل IP، سایت، آدرس MAC و … مواردی هستند که در حملات SPOOFING بسیار شایع است.

SESSION HIJAKING

در این روش چون نیازی به احراز هویت نیست هنگامی که سرور ها با کلاینت در حال ارتباط هستند مهاجم در لحظه خود را جای یکی از طرفین قرار داده و خود را به عنوان طرف مورد اعتماد معرفی و ارتباط را برقرار می کند. هکر یا مهاجم می تواند با داشتن مشخصات نشست کلاینت و SID آن هنگامی که اتصال قطع می شود با سرور ارتباط را ادامه داده و یا حتی دوباره شروع می کند.

به همین دلیل سرور هنوز گمان می کند که این کامپیوتر کلاینت مورد اعتماد است. در حقیقت به طور کلی این حمله شامل در اختیار گرفتن نشست موجود یا شروع یک نشست جدید با استفاده از اطلاعات سرقت شده است.

DOS و DDOS

در روش DDOS مهاجم یا هکر با آلوده کردن تعداد بسیاری از سیستم های خارج یا داخل از شبکه در یک مدت زمان شروع به ارسال درخواست های فراوانی از طرف سیستم های آلوده و یا اصطلاحا زامبی می کند در نهایت دچار سردرگمی سرور خواهد شد. در روش DOS هکر یا مهاجم میزان پهنای باند شبکه را با ایجاد ترافیک زیاد اشغال می کند. در این دو روش به دلیل درخواست های بسیار زیاد و بی از حد معمول سبب کندی یا حتی از کار انداختن سرور ها می شود.

و بسیاری از حملات سایبری دیگر که کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بسیاری به شما کمک می کند تا اطلاعات آرشیو شده و محرمانه خود را به خصوص سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک در مقابل این حملات حفاظت کرده و راهکارهای پیشگیری از این حملات را بر روی سرور و سیستم های خود اعمال کنید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *