6 دلیل برای اینکه از تلفن سانترال پاناسونیک استفاده نکنید

سانترال پاناسونیک

چرا نباید از تلفن سانترال پاناسونیک در کسب و کار خود استفاده کنیم؟ شاید پاسخ به چنین پرسشی بسیار سخت به نظر برسد اما در ادامه این مقاله سعی خواهیم کرد تا با بررسی چند دلیل به تصمیم گیری مدیران سازمان ها کمک کنیم.

سانترال در لغت به معنای اصلی، میانی و مرکزی است و در اصطلاح رایج به سیستم مرکز تلفن گفته می شود. دستگاه سانترال نوعی تجهیز مخابراتی است از طریق اتصال به خطوط تلفن شهری، امکان استفاده از یک یا چند خط را برای کارمندان سازمان فراهم می آورد. طی سالیان گذشته و به واسطه محدودیت های موجود مخابرات به جهت ارائه خطوط تلفن شهری مجموعه ها می بایست برای برقراری تماس ها چندین خط مختلف تهیه می کردند.

استفاده جداگانه از هریک از خطوط بار مالی و هزینه ای زیادی را به سازمان تحمیل می کرد و این یکی از مهم ترین دلایل سوق یافتن مجموعه ها به سمت استفاده از دستگاه تلفن سانترال بود. در ایران تا پیش از انقلاب شرکت های مختلف مخابراتی همچون زیمنس تجهیزات و سخت افزارهای مربوط به راه اندازی تلفن های سانترال را ارائه می دادند. بعد از انقلاب و تحت تاثیر شرایط به وجود آمده سیاسی و اقتصادی و ایجاد روابط موثر با شرق، همچون سایر بخش ها شاهد حضور و نقش پر رنگ برندهای ژاپنی بودیم.

یکه تازی پاناسونیک در بازار تلفن های سانترال ایران

طی سالیان گذشته برند پاناسونیک آنچنان در ایران مورد استفاده قرار گرفت که اکثر مشتریان، سیستم مرکز تلفن را با این نام و برند می شناختند گویی خود کلمه سانترال پاناسونیک مبین استفاده از سیستم مرکز تلفن به شمار می رفت.

از مهم ترین دلایل استفاده از تلفن های سانترال پاناسونیک طی سالیان اخیر می توان به در دسترس بودن خدمات و نمایندگان فنی این سیستم ها در ایران، محدود بودن دایره انتخاب مشتریان، پایداری خوب تجهیزات و کیفیت مناسب مکالمات اشاره کرد.

اما چرا در حال حاضر نباید از تلفن های سانترال پاناسونیک استفاده کرد؟

90 درصد دستگاههای تلفن سانترال در ایران آنالوگ هستند

امروز که در آستانه ورود به سال 2021 میلادی هستیم تقریبا دستگاههای دیجیتالی در تمام عرصه های زندگی ما ورود پیدا کرده و می توان گفت زندگی بدون هر یک از آنها تقریبا غیر ممکن است. از برجسته ترین دستگاههای هوشمند کنونی می توان به تلفن تحت شبکه یا حتی تلفن های هوشمند اشاره کرد. بررسی سلامت افراد، سبک زندگی، مسائل ارتباطی و… همگی به نوعی تحت تاثیر این دستگاهها قرار گرفته اند.

پس چرا شما به عنوان مدیر یک کسب و کار هنوز قصد استفاده از دستگاههای آنالوگ با تکنولوژی ساخت چندین دهه قبل را در دستور کار دارید؟ شاید دستگاه سانترال 824 پاناسونیک در روزگار خودش امکانات جذابی را در اختیار کاربران قرار می داد، اما امروزه با توجه نیازهای مختلف ارتباطی همچون ارتباط بین شعبات، پاسخگویی به تماس ها در هر نقطه از دنیا، ارتباط با خطوط تلفن IP و… چندان کارایی ندارد. شاید بتوان گفت تفاوت عملکردی و ساختاری سانترال دیجیتال و آنالوگ چیزی شبیه به مقایسه گوشی تلفن همراه نوکیا 1100 و یک اسمارت فون است.

هر چند طی چند سال گذشته پاناسونیک با بروز رسانی سیستم های تلفنی اقدام به ارائه سری های NS نمود که از مزیت های دیجیتال بهره می برند اما هنوز هم در ایران و سایر نقاط دنیا تجهیزات آنالوگ این برند مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات تلفن سانترال در شرایط کنونی پاسخگوی نیازمندی های شما نیست

امکانات فعلی اکثر تلفن های سانترال به چند بخش تقسیم می گردد از جمله:

  • تعریف ساعت کاری
  • سیستم منشی تلفنی و هدایت تماس
  • کنفرانس تلفنی
  • تعریف داخلی ها
  • ضبط مکالمه تلفن به همراه تجهیزات وابسته
  • صفر بند یا دو صفر بند

اما نگاهی بیاندازیم به امکاناتی که این تلفن ها در اختیار مشترکین قرار نمی دهند:

  • گزارشات سیستم
  • گزارش کارکرد به تفکیک صف ها
  • گزارشات صف
  • گزارشات نظرسنجی به تفکیک دسته بندی نظرسنجی
  • گزارش کارکرد به تفکیک روز
  • گزارش کارکرد به تفکیک ساعت های شبانه روز
  • فیلتر گزارشات بر اساس زمان مکالمه یا انتظار
  • قابلیت کزارش گیری بر اساس گروه های کاربری تعریف شده
  • مانیتوریگ اپراتور ها
  • مانیتورینگ داخلی ها
  • قابلیت ورود و خروج اپراتور های در صف از طریق خط ویپ و سایت
  • ایجاد لیست سیاه
  • پشتیانی از کد های ویژه
  • پشتیبانی از ویس میل و مدیریت آن از طریق خط ویپ و سایت
  • دریافت گزارش بصورت فایل اکسل
  • بکاپ از فایل های صوتی متناسب با گزارش
  • قابلیت تنظیم آپشن های هر کامپوننت در محیط ویرایشگر
  • پشتیبانی از وب سرویس
  • ارسال کلیه رویدادها به سمت CRM
  • امکان ارسال تماس صوتی
  • یکپارچگی واحدها و دفاتر
  • پنل ویرایشگر تحت وب
  • امکان تماس با اپلیکیشن موبایل و PC
  • امکان اتصال مستقیم خط تلفن اینترنتی

پاناسونیک شما را محدود می کند!

اگر قصد استفاده از تلفن های سانترال پاناسونیک را دارید، در نظر داشته باشید برای استفاده از هر یک از اجزا مانند گوشی تلفن یا سایر اجزا می بایست حتما از امکانات این برند استفاده نمایید. به بیان ساده تر کاربران این مرکز تلفن امکان انتخاب برندی جز پاناسونیک را ندارند.

از سوی دیگر به علت داشتن تنظیمات خاص، برای انجام هر نوع تغییرات ساده از جمله دایورت تماس ها، تغییر صدای منشی گویا و یا تغییر فرآیند پاسخگویی تماس ها نیازمند تماس با نصاب دستگاه سانترال و حضور فیزیکی نیروی فنی در محل است که این خود هزینه های بسیاری را به مجموعه ها تقبل می کند.

سیم کشی را هم به سایر معایب پاناسونیک اضافه کنید

سیم کشی دستگاههای تلفن در گذشته امری مرسوم و متداول به شمار می رفت به این علت که تعداد استفاده کنندگان از سیستم های تلفنی به گستردگی امروز نبود و از سوی دیگر راه حل دیگری نیز برای این موضوع وجود نداشت. در حال حاضر تجمیع امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ماهیت شبکه را در سازمان به وجود آورده و برای بسیاری از مدیران استفاده از ساختار شبکه با حداقل تجهیزات در اولویت برنامه ها قرار دارد.

در چنین شرایطی اقدام به سیم کشی خطوط تلفن شهری و خطوط تلفن داخلی به منظور راه اندازی دستگاه تلفن سانترال نه تنها توجیه پذیر نیست بلکه می تواند به عنوان یک معضل شناخته شود. برای بررسی دقیق تر این موضوع هزینه سیم کشی، نگهداری، از بین رفتن فضا و… را هم در نظر بگیرید.

هزینه بالای سخت افزارهای سانترال پاناسونیک را در نظر داشته باشید

در حال حاضر و مخصوصا بعد از اعمال تحریم های سخت گیرانه علیه ایران، قیمت تمامی کالا مخصوصا تجهیزات وارداتی و کامپیوتری به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت. طبیعتا دستگاههای تلفن سانترال پاناسونیک هم از این مشکلات در امان نماند و افزایش قیمت را تجربه کرد. هم اکنون هزینه راه اندازی سانترال با ظرفیت یک خط E1 و بیست داخلی بیش از 15 میلیون تومان برآورد می شود.

عدد واقعی فاکتور سیستم بستگی به مدل دستگاه و تعداد و نوع گوشی های مورد استفاده دارد. در این صورت عدد نهایی مورد محاسبه بسیار بیش از 15 میلیون تومان خواهد بود. با توجه به هزینه های دلاری استفاده از هریک از لایسنس های پاناسونیک برای سری دیجیتال NS عملا استفاده از بسیاری از امکانات این سیستم ها برای کاربران ایرانی توجیه پذیر نیست.

نبود برخی از تجهیزات و قطعات ایجاد مشکل می کند

مشابه با آنچه پیش تر گفته شد، عدم واردات قانونی تلفن های سانترال پاناسونیک به ایران به واسطه تحریم ها بسیاری از تجهیزات این شرکت با واسطه یه بصورت دست وارد کشور می گردد. در این بین بعضا مشکلاتی همچون نبود برخی قطعات ایجاد مشکل می کند.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

5 پاسخ

  1. سلام خسته نباشیدببخشیدمن اپراتورمخابرات هستم دستگاه سانترال بدون کمترین فاصله بلکه درکنارم است سوالم این است آیا تشعشات این دستگاه برای بدن ضرردارد؟

  2. دوست عزیز و گرامی ، بنده متخصص سیستم های تلفنی تحت شبکه هستم ، از مرکز تلفن های متن باز گرفته تا مرکز تلفن معظم سیسکو که تخصص اصلی بنده است و تعصب شدیدی روی این مرکز تلفنی دارم ، اما نکته ای در خصوص مطلب شما وجود دارد ، سانترال های جدید پاناسونیک که از تلفن های IP هم پشتیبانی می کنند ، تقریباً تمام امکانات مورد نیاز شما رو در حوزه مرکز تلفن برآورده می کنه ، همچنان در پیچیدگی نصب و راه اندازی حرفی نیست ، اما تمام عیوبی که شما نوشته اید در سانترال های قدیمی پاناسونیک که آنالوگ بوده اند وجود داشته است ، با توجه به متنی که نگارش کرده اید ، تقریباً مطمئن هستم که اصلا با تجهیزات جدید پاناسونیک آشنایی ندارید.
    لطفاً کمی در خصوص مدل هایی مثل KX-NS500 و KX-NS1000 مطالعه بفرمایید تا متوجه اشتباهتان در این متن بشوید.

    1. سلام. با تشکر از توجه شما به مطلب نگارش شده. مطلب جدید برای مقایسه با سیستم های جدید سانترال در حال نگارش است که محدودیت ها و قیمت مهمترین پارامترهای مورد توجه ماست.

  3. باسلام
    مقاله شما را خواندم و بررسی کردم و با توجه به این مطلب شک در داشتن علم کافی شما در مورد سانترال پاناسونیک را دارم متاسفانه مطالبی که در مورد خراب کردن سانترال پاناسونیک نوشتید هیچ کدام حقیقت ندارد و هر مورد منفی که شما ازش یاد کردید اگر توانستید ثابت کنید این محدودیت ها وجود دارد متوجه میشم درست گفتید دوست عزیز همکار عزیز 90 درصد شرکت ها و مجموعه ها از سیستم های مخابراتی مرکز تلفن سانترال پاناسونیک استفاده میکنند و تمامی محدودیت ها و معایبی که گفتید کاملا برعکس میباشد متاسفانه شما صرفا جهت گرفتن رنک در گوگل و تبلیغ سایت خود مطالب پوچی منتشر کردید که این گفته ها را اگر با کارشناسان پاناسونیک در میان بزارید مطمئنا به شما میخندن امیدوارم به این نتیجه برسید با یک مقاله بیهوده و دروغ نمیتوانید چیزی را که همه راضی هستند را تغییر دهید شما قبل از نوشتن محتوا حتما علم مقاله نویسی خود را بالا ببرید و از منبع های معتبر کمک بگیرید.

    1. با سلام و احترام
      سپاس از وقتی که گذاشتید و مقاله رو بررسی فرمودید. ممکن است اشکالات جزئی در نگارش فنی مقاله وجود داشته باشد اما کماکان در خصوص محدودیت ها و امکانات کم سانترال پاناسونیک شکی نیست. مقاومت متخصصین پاناسونیک در مقابل سیستم های تلفنی متن باز بسیار کم شده و عده زیادی خودشون رو با سیستم های جدید بروز کرده اند. پس بدون تعصب میشه گفت در پایداری پاناسونیک هیچ شکی نیست ولی در بقیه موارد قابل مقایسه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *