خانم یا آقا!!! صدای کدام برای ضبط تلفن گویا مناسب تر است؟

بهترین صدا برای ضبط تلفن گویا

تلفن گویا interactive voice response (IVR) که به آن پاسخگوی صوتی تعاملی نیز گفته می شود به سیستم هایی گفته می شود که بصورت خودکار تماس تلفنی را پاسخ می دهند و از طریق خط تلفن خدماتی را در اختیار کاربران قرار می دهند. این خدمات می توانند شامل صندوق صوتی، راهنمای صوتی برای ارتباطات داخلی، فکس و یا خدماتی دیگر باشند. تلفن گویا معمولا توسط صدای یک زن یا مرد ساخته می شود. اما سوال اینجا است که کسب و کار ها بهتر است از کدام صدا بر روی تلفن خود استفاده کنند تا بیشترین بازده را بگیرند؟

تفاوت های خاص زن و مرد شامل تفاوت های اساسی توپوگرافی و زیست شناسی بر کسی پوشیده نیست. اما در این بین، برخی تفاوت های غیرمنتظره مانند تاثیر صدای آنها بر شنونده نیز وجود دارد که تجارت و کسب و کار به آن علاقه نشان می دهد. پژوهشی در دانشگاه کبک از ایالت مونترال نشان داده است که تفاوت بین صدای زن و مرد تاثیرات مختلفی دارد. تاثیراتی که شما می توانید آن ها را در اختیار خود قرار دهید. این امر به ویژه می‌تواند هنگامی صادق باشد که ضبط تلفن گویا یا سایر سیستم های پیام ضبط شده وارد عمل شود. در چنین مواردی باید از کدام صدا استفاده کرد؟ به نظر می‌رسد ارتباط آن با جنسیت کمتر از حد انتظار است. با ما همراه باشید.

جنسیت صدای گوینده چه تاثیری در ضبط تلفن گویا دارد؟

مطالعه بر روی صدای جنسیت ها بعضاً نتایج شگفت انگیزی را به ما نشان داده است. شاید بزرگترین نتیجه این بوده است که جذابیت صدای منشی تلفن گویا به اندازه عوامل تاثیر گذار دیگر بر شنوندگان اهمیت ندارد. مقایسه بین تاثیر صدای زن و مرد بر شنوندگان نشان داده است که صدای مردان کمی بهتر درک می شود. اما تفاوت بسیار نزدیک است و از نظر آماری این تفاوت ناچیز می باشد.

اما واقعا چه ویژگی هایی در ضبط تلفن گویا برای شنوندگان مهم است؟

مطالعات بر روی صدا نشان داده است که گرچه جنسیت صدای گوینده در ضبط تلفن گویا تاثیر چندانی بر شنوندگان ندارد. با این حال، چندین نکته مانند زیر و بم بودن صدا، تن صدا و ضرب آهنگ صدا نقش بسیار بیشتری را ایفا می ‌کنند.

صدای کدام جنسیت برای ضبط کردن پیام‌های تلفن گویا مناسب تر است

شدت صدا در ضبط تلفن گویا اهمیت دارد:

مردان و زنان در این مطالعه دریافتند که صداهای با شدت بالا تاثیر کلی بهتری بر کیفیت درک شدن پیام در تلفن گویا دارند. هر چه صدا بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر است. شدت متوسط صدا نیز مزایایی را برای کیفیت پیام ایجاد می کند. اما در زمینه درک مطلب برتری خود را از دست می دهد. صدای معتدل در واقع دلپذیر است اما به راحتی قابل درک نیست.

سریع حرف بزنید:

مطالعات خاطرنشان کرده است که هر چه میزان سرعت گفتار بالاتر باشد پیام در کل بهتر دریافت می شود. نه تنها گویندگی سریع تر باعث افزایش لذت عمومی می شود، بلکه پیام توسط شنوندگانی که در حال گوش دادن به آن هستند بهتر و معتبر تر دریافت می گردد.

هدفتان را در مورد شنوندگان تلفن گویا در نظر بگیرید:

مطالعه دیگری از AdWeek Media / Harris Poll در مورد صدای ضبط تلفن گویا نشان داد که برای بسیاری از انسان ها صدای زن و مرد تفاوت زیادی در هدف ایجاد نمی کند. با این حال، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان تفاوت هایی را مشاهده کرده اند. به عنوان مثال در برخی مطالعات 48 درصد از شرکت کنندگان صدای مردان را موثر تر می دانستند. با این حال 49 درصد با آن مخالف بودند. در مطالعه دیگری 46 درصد از مخاطبین صدای زنان را تسکین دهنده تر می دانستند. همین میزان از افراد در مصاحبه تفاوتی بین تاثیر صداها احساس نمی کردند.

چگونه می توانیم صدای صحیح موردنیاز برای کسب و کار خود را در ضبط تلفن گویا تنظیم کنیم؟

خبر خوب این است که کسی وجود ندارد که پیام را به بهترین شکل ممکن بگوید. در بسیاری از موارد اینکه پیام چگونه گفته شود نیز اهمیت چندانی ندارد. نکته مهم این است که به جای تمرکز کردن بر اینکه چه جنسیتی برای ضبط صدا استفاده شود باید مطمئن شوید که پیام با سرعت مناسب و با لحن متعادل ارائه شود تا بیشترین تاثیر را بگذارد.

سخن آخر

شاید برای شما سوال باشد که صدای منشی تلفنی خود در ضبط تلفن گویا از کدام جنسیت باشد؟ واقعیت این است که طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که جنسیت صدا تاثیر چندانی بر جذب مشتری ندارد. به جای آن باید بر ویژگی هایی مانند تن صدا، شدت صدا و ضرب آهنگ صدا توجه ویژه داشت تا بیشترین بازده را از منشی تلفنی دیجیتال شرکت دریافت کرد.

به مشاوره نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *